-
Fietsfact
Waarom is een fietspad rood?
Het zal je vast niet zijn ontgaan: Rotterdam heeft sinds kort op twee locaties okergele fietspaden. Op de Coolsingel en de Wilhelminakade kun je over de opvallende wegen rijden. Hoe zit het precies met die kleurrijke fietspaden; wat mag en waarom hebben ze een bepaalde kleur?
Het rode fietspad is nog niet zo oud. In 1980 werd het eerste gekleurde fietspad aangelegd in Tilburg. Sindsdien zien we ze overal, vooral binnen de bebouwde kom en bij fietsstroken die onderdeel zijn van de rijbaan. Door de rode kleur valt het onderscheid tussen de autorijbaan en de fietsstrook extra op. Dat zorgt voor meer duidelijkheid voor de weggebruiker en dus voor meer veiligheid. Er is overigens geen wet die bepaalt dat het fietspad een (rode) kleur moet hebben.
Fietspad Coolsingel
Gemeenten mogen zelf bepalen wat voor een kleur ze fietsstroken- en paden geven. Een opvallend voorbeeld daarvan is het onlangs aangelegde fietspad op de Coolsingel. De één noemt het goud, de ander terracotta, maar initiatiefnemer en fietscoördinator bij Gemeente Rotterdam, Bart Christiaens, noemt het okergeel. “We wilden de kleur van het fietspad beter laten aansluiten bij de gebouwen in de omgeving, voor een fraaiere uitstraling en eenheid in het straatbeeld.”
Maar het gele fietspad is een uitzondering. Rode fietspaden zijn de norm. “Om de weg herkenbaar, begrijpelijk en logisch in te richten, kiezen we in Nederland binnen de bebouwde kom voor rode fietspaden. Daarbuiten hebben de meeste fietspaden geen opvallende kleur. Zo begrijp je als weggebruiker beter op wat voor soort weg of in wat voor een omgeving je je bevindt,” legt Bart uit.
Er zijn wel 40 tinten rood.
Van donkerrood naar felrood
Binnen het kleurenspectrum valt veel te kiezen. “Er zijn wel 40 tinten rood. Je kan bijvoorbeeld kiezen voor een donkerrode kleur in straten met hoge stedenbouwkundige kwaliteit in plaats van felrood. Een felle rode kleur is juist wel handig in drukke stadscentra of grote kruispunten, voor extra attentie”, zegt de fietscoördinator. Toch blijkt uit Deens onderzoek dat rood niet de beste kleur is. Blauw zou nog meer opvallen. Maar overstappen zal niet snel gebeuren. “In Rotterdam houden we het zeker bij rode fietspaden. Blauwe fietspaden zijn lastiger in de ruimtelijk-stedenbouwkundige omgeving in te passen en in Nederland zijn we gewend aan rood, waardoor het herkenbaar is.”