-
Fietsfact
Waarom is fietsverlichting belangrijk?
In alle haast spring je op de fiets en besef je: oeps, fietslampjes vergeten. Het overkomt iedereen weleens, maar in het donker of op mistige dagen is het echt belangrijk dat jij goed werkende fietsverlichting hebt. Deze experts leggen uit waarom en geven tips.
Markus van Tol van de ANWB vertelt dat je als fietser heel kwetsbaar bent, vanwege het gebrek aan bescherming om je heen. “We willen voorkomen dat fietsers een aanrijding krijgen en gewond raken. Elke automobilist schrikt wel eens, omdat er ineens een fietser onverlicht tevoorschijn komt. Dat is gevaarlijk omdat het snelheidsverschil tussen een fietser en autorijder erg groot is. Een auto heeft daardoor een veel langere remweg dan een fietser en dus is een ongeluk zo gebeurd.”
Reflectoren
Eén van de belangrijkste dingen die je kan doen om ongelukken te voorkomen is ervoor zorgen dat je goed zichtbaar bent. “Je fietsverlichting moet op orde zijn: oftewel een werkende voor- en achterlamp en zorg voor reflectoren op je fiets. Je hebt een rode reflector onder het zadel of aan het spatbord nodig, gele reflectoren aan de voor- of achterkant op de pedalen en een reflecterende ring op je fietsbanden”, zegt Markus. Fietsen zonder goede reflectoren kost je €40,- en op pad gaan zonder verlichting levert je een boete van €60,- op. Let op: als je lampen op knipperstand staan krijg je ook een boete van €60,- je bent hiermee namelijk een gevaar voor andere weggebruikers.
Ga niet voor de goedkoopste batterijlampjes.
Zelf zicht hebben
Als fietser is het niet alleen belangrijk dat je zichtbaar bent, het is ook fijn als je zelf iets kan zien, aldus Martijn van Es van de Fietsersbond. “Zeker in het buitengebied, in donkere straten of parken waar bijna geen straatverlichting is. Als er een lamp voor je uit schijnt, kan je beter zien waar je fietst en voorkom je ongelukken. Bijvoorbeeld doordat je niet over dingen heen fietst die op de weg liggen, zoals een dikke tak of glasscherven.”
Zo geregeld
Het aanbrengen van goede verlichting op je fiets is volgens fietsenmaker Bert zo geregeld. “De installatie van een voor- en achterlicht duurt nog geen kwartier, dus dat is snel klaar. We installeren voor 5 euro een goede achterlamp en voor 10 euro een goede voorlamp. Wij kiezen altijd voor lampjes op batterijen, omdat dat minder montagewerk is dan een dynamo.” Bert raadt aan om niet voor de goedkoopste batterijlampjes te gaan. “Die hebben vaak zwakke batterijen. De felheid van je fietslamp neemt dan eerder af, waardoor je een stuk minder goed zichtbaar bent. Kies voor de lampjes van net een paar euro extra.”
Periodieke controle OV-fiets
Als je eens een OV-fiets pakt, dan kan je altijd veilig de weg op, stelt Oscar van Elferen van de NS. “Onze fietsen krijgen een periodieke controle op werkende fietsverlichting. Op stations waar medewerkers zijn, gebeurt dit bijna dagelijks en op stations zonder medewerkers wekelijks. Natuurlijk doen we ook een beroep op onze reizigers. Als er iets niet goed werkt, laat het ons weten. Dan kan iedereen veilig op pad.”