Bikefitter Aron Kremer werkt aan een rood me zwarte racefiets. Hij bekijkt het zadel en stelt het bij.
  • Fietsfact
  • Rotterdamse fietsalliantie

Bikefitting: goed zitten is lekker fietsen

Fietsen hebben standaardmaten, maar fietsers geen standaard lijven. Met blessures als gevolg. Ex-wielrenner en bikefitter Aron Kremer van de Rotterdamse Fietsalliantie weet er alles van. Hij heeft goed nieuws: “Pijn die door het fietsen komt, is vaak op te lossen door je fiets aan te passen.”

Als wielrenner had Aron altijd wel ergens pijn. “Ik had vaak knieklachten en last van mijn onderrug. Tot ik een keer in Spanje reed en daar door iemand van mijn fiets werd geplukt. Die man zei: ‘Ik ga jou goed op je fiets zetten.’ Echt, er ging een wereld voor me open. Daarna heb ik nooit meer klachten gehad.” De ontmoeting in Spanje maakte iets los bij Aron. Nu hij geen wielerwedstrijden meer rijdt, heeft hij er zijn werk van gemaakt om anderen lekker te laten fietsen. Zonder klachten, door een goede bikefitting.

Smalle mensen, brede sturen

Klachten door het fietsen zijn bijna altijd terug te voeren naar de fiets zelf, weet Aron. “Kijk maar eens om je heen: je ziet mensen van 1.60 en 1.90 meter. Er zijn natuurlijk ook fietsen met verschillende framematen, maar daarmee ben je er nog niet. Je hebt smalle en brede mensen. Als jij smalle schouders hebt en je fiets een breed stuur, fiets je altijd met je armen iets te ver uit elkaar. Da’s niet prettig.”

Bij een bikefitting kijkt Aron naar alle details. Zélfs als de fietser in kwestie nergens last van denkt te hebben. “Het verraderlijke van fietsen is dat het een soepele, comfortabele beweging is. Als jij gaat hardlopen en je stapt in een kuil heb je meteen een flinke blessure. Met fietsen kan je heel lang iets verkeerd doen voordat je er last van krijgt. Zó lang dat je zelf de link met je fiets niet meer legt. Tot iemand je helpt met aanpassingen.”

Cranklengte

Wat de meeste problemen oplevert? De cranklengte, denkt Aron. “De crank is het gedeelte van je trapper tot de as waar je trappers draaien. Er zijn drie standaardmaten voor, 170, 172,5 en 175 millimeter. Maar bij een lichaamslengte van 1.75 meter of minder is dat meestal al te lang. De beweging is dan uit verhouding en dat kan de nodige klachten in de knieën of rug tot gevolg hebben. Terwijl er ook cranks van 165 of 160 millimeter zijn.”

Fitting van de baas

Omdat een goede bikefitting helpt om fijn te fietsen, geeft Aron sinds kort ook ‘bedrijfsfittingen’: “Werkgevers willen hun medewerkers stimuleren om op de fiets te komen. Dan helpt het als je zorgt dat ze lekker fietsen. Bij een bikefitting voor een bedrijf geef ik eerst aan alle fietsers een presentatie waarin ik uitgebreid mijn visie en ervaringen bespreek. Daarna doe ik individuele quickscan-bikefits. Met flink doorstomen kan ik dan een man of 10 per dag helpen.”

Semi-professioneel wielrennen doet Aron niet meer, maar hij rijdt nog wel een paar keer per week een stevig rondje. “Dan heb ik wel last van beroepsdeformatie hoor. Ik zie zo ontzettend veel mensen verkeerd op hun fiets zitten! Er is nog genoeg te doen.”

Meer weten over bikefitting? Lees dan Arons blog over de cranklengte of kijk op debiomechanieker.nl