Drie-fietsers-gaan-voor-een-cafe-in-centrum-Rotterdam-langs
  • De voordelen

Wat doet 30 minuten fietsen met je lichaam?

In beweging blijven is soms lastig. Geen tijd of zin om te sporten? Pak het dan anders aan: fiets zo vaak mogelijk 30 minuten. Daar maak je echt een verschil mee. Hoe? Dat vertellen we je in dit artikel.

Even op de fiets springen om naar de bakker, een vergadering of het café te gaan; je doet je lichaam én geest een groot plezier. Sterker nog, door te fietsen verleng je jouw levensverwachting. Zelfs als je het risico op ongevallen en het inademen van vervuilde lucht meerekent, blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht en het Planbureau voor de leefomgeving. Want de positieve effecten wegen zwaarder. Kortom, meer fietsen betekent langer leven! Maar waarom eigenlijk?

  1. Sterker lichaam
    Door dagelijks 30 minuten te fietsen, versterk je je spieren. Ook zorg je dat je bloed flink door blijft stromen in je lichaam. Dat is goed voor je hart en bloedvaten. Voor je hart betekent regelmatig bewegen dat het groter en sterker wordt. Je hartslag wordt lager en ook je bloeddruk neemt af, waardoor de kans op een hartaanval vermindert.

    Voel je je vaak moe en lusteloos? Geef jezelf dan toch een schop onder de billen en zet jezelf in beweging. Hiermee zet je je longen aan het werk en gaat er meer zuurstof naar je spieren. Daar krijg je energie van!
  2. Beter slapen, gezonder leven
    Een sterk hart, gezonde spieren en getrainde longen zijn nog niet alles. Door elke dag tussen de 20 en 30 minuten te fietsen, vallen mensen sneller in slaap en slapen ze langer, concludeerden onderzoekers van de Stanford University School of Medicine. Een logisch gevolg van wat lichaamsbeweging met je doet: het maakt je lichaam moe, verlaagt het stresshormoon cortisol en tijdens ritjes in de zon pak je veel vitamine D mee dat goed is voor slaap.
    Alles bij elkaar zorgt het ervoor dat je immuunsysteem optimaal werkt. Dit beschermt het lichaam tegen infecties en ziektes. Fietsen zorgt onder andere voor meer T-cellen. Dankzij deze speciale cellen kan ons immuunsuysteem zich beter aanpassen aan nieuwe infecties en ze bestrijden. Zo blijkt uit onderzoek dat fietsers tussen 55 en 79 jaar oud meer T-cellen hebben dan mensen van dezelfde leeftijd die niet sporten.
  3. Mentale opkikker
    Elke dag een half uur fietsen, maakt ook dat je – afhankelijk van hoe hard je fietst – vet verbrandt en gewicht verliest. Hiervoor moet je wel minimaal een half uur op de fiets zitten. Strakker in je vel zitten, kan een fijne mentale opkikker geven. Maar het zijn vooral de gelukshormonen die vrijkomen tijdens het fietsen, waardoor je je blijer voelt. Je stress neemt erdoor af en je krijgt er positievere gedachten van. Geniet dan ook van de vrijheid die de fiets je geeft en sla eens een nieuwe weg in. Zo houd je zelfs je brein gezond!