-
Zo doe je dat
Repareer zelf je verlichting
Fiets je in het donker? Dan zijn werkende fietslampjes verplicht. Wit vóór en rood achter, niet knipperend maar continu schijnend, en goed vastgemaakt. Maar wat doe je als er eentje niet brandt? Gewoon even fiksen natuurlijk!
- Losse lampjes
De meeste losse lampjes zijn géén wegwerplampjes. Als het lampje niet meer brandt, kun je gewoon de batterij vervangen. Zoek eerst een klein gleufje op het weigerende lampje. Soms zit dat verstopt achter het elastiek waarmee je het lampje aan je fiets hangt. Maak het lampje open met een ‘platbek’ schroevendraaier en vervang de oude batterij door een verse. In de meeste losse fietslampjes zitten zogeheten knoopcelbatterijen (Lithium 3V type CR2032). Maar kijk voor de zekerheid even op de oude batterij wat het er voor een is.
Genoeg van het gedoe met batterijen? Er zijn ook oplaadbare losse lampjes te koop, op zonne-energie of met een USB-kabeltje. - Batterijlampen die bij je fiets horen
Bijna elke gewone fiets komt met vaste verlichting uit de fabriek. En ook die verlichting kan je vaak zelf maken! Lopen er geen draadjes naar je ‘vaste’ fietslampen? Dan werken ze op batterijen. Haal de lamp die niet werkt van je fiets, dat werkt fijner. Meestal heb je daar een schroevendraaier voor nodig, soms een (imbus)sleutel. Haal dan voorzichtig de voorkant van je lamp, met een schroevendraaier of met de hand. Als het goed is, zie je nu de batterijen. Die vervang je eenvoudig door verse van dezelfde soort. Nog steeds geen licht? Misschien moet je dan het ‘gloeilampje’ in de lamp vervangen. Je fietsenmaker heeft nieuwe. Je kan ze ook online bestellen. - Dynamoverlichting
Heb jij een fiets met dynamoverlichting? Te herkennen aan de draadjes naar je lampjes? Dan zijn er natuurlijk geen batterijen om te vervangen. Maar je kunt best een paar problemen zelf oplossen. Een veel voorkomend probleem bij dynamolampen is een loszittend draadje bij je dynamo of bij de lamp. Vooral in fietsenstallingen raakt de draad van je verlichting wel eens beschadigd door een andere fiets. Zie je een los draadje? Haal met een tangetje een klein stukje van de isolatie af (het laagje om het koperdraad) en zet het weer vast.
Hoe de draad precies vastzit, verschilt per fiets. Er zijn verschillende dynamo’s en heel veel soorten lampen. Maar waarschijnlijk heeft je dynamo een stekkertje dat je kunt openen en sluiten met een schroevendraaier en zit er in je lampen een opening voor de draad.
Zitten de draden gewoon vast? En heb je een dynamo op je band? Kijk dan even of ‘ie nog recht op de band uitkomt als je hem aanzet. Ook die krijgen in de fietsenstalling namelijk wel eens een tikkie van een ‘collega’.
Op YouTube vind je veel filmpjes over het zelf repareren van dynamoverlichting. Deze bijvoorbeeld van Veilig Verkeer Nederland. Of lees verder op de website van de Fietsersbond. - Roest
Hopelijk fiets je niet al te vaak in de regen, maar je moet vast wel eens door een bui! En als je fiets buiten staat, wordt hij sowieso vochtig. Je fietslampen kunnen dus ook last hebben van roest. Haal losse lampjes daarom steeds van je fiets als je hem parkeert. En ga je aan de slag met je vaste fietsverlichting? Maak dan meteen de plekken waar je roest ziet, zoals de contactpunten van batterijen, schoon. Voorzichtig krabben met een kleine schroevendraaier of staalwol is meestal genoeg. Spuit de plekken waar roest zat in met een beetje WD-40, dan zijn ze beter bestand tegen vocht. En smeer de naden van vaste fietslampen én van dynamo’s in met een beetje vaseline om het vocht zoveel mogelijk buiten te houden.